pedagogicke.info:

Z interpelace Lukáše Bartoně na 19. schůzi Poslanecké sněmovny dne 13. září 2018 vybíráme: „V § 3 školského zákona je jasně uvedeno, že Ministerstvo školství zpracovává Národní program vzdělávání, projednává jej s vybranými odborníky z vědy a praxe, s příslušnými ústředními odborovými orgány, příslušnými organizacemi zaměstnavatelů s celostátní působností a s kraji a předkládá jej vládě k projednání. Vláda předkládá Národní program vzdělávání Poslanecké sněmovně a Senátu Parlamentu ke schválení. Za 14 let platnosti tohoto zákona se tak nestalo a neděje se tak ani ve vaší vládě. Jaký je význam zákonných povinností, když je neplní ani ministerstvo, ani vláda?“ Přinášíme stenoprotokol interpelace s odpovědí premiéra Andreje Babiše. 

Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji. První interpelace v tomto školním roce. Vážený pane premiére, rád bych se vás zeptal, zda je dle vlády v pořádku to, že ministerstvo ani vláda dlouhodobě neplní své povinnosti dané zákonem. Konkrétně navazuji na svou interpelaci Ministerstva školství z června. V § 3 školského zákona je jasně uvedeno, že Ministerstvo školství zpracovává Národní program vzdělávání, projednává jej s vybranými odborníky z vědy a praxe, s příslušnými ústředními odborovými orgány, příslušnými organizacemi zaměstnavatelů s celostátní působností a s kraji a předkládá jej vládě k projednání. Vláda předkládá Národní program vzdělávání Poslanecké sněmovně a Senátu Parlamentu ke schválení. 
Za 14 let platnosti tohoto zákona se tak nestalo a neděje se tak ani ve vaší vládě. Jaký je význam zákonných povinností, když je neplní ani ministerstvo, ani vláda? Děkuji. 
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji za dodržení času. A nyní má slovo předseda vlády Andrej Babiš. Prosím, pane premiére. 
Předseda vlády ČR Andrej Babiš: Dobrý den všem, děkuji za dotaz. To je zajímavá interpelace. Sám jste řekl, že to je 14 let. Myslím si, že je to od roku 2006. Od roku 2006 byli ministři školství Kopicová, Kuchtová, Liška, Dobeš, Fiala – můžete se ho zeptat, Štys, Chládek, Valachová a teď je tam Plaga. Plaga je tam od 11. 7. Máme nového koaličního partnera, možná jste si všimli. Počítáme, že tam budeme až do konce. Uvidíme. 
Já tomu určitě fandím. My určitě Národní program vzdělávání chceme předložit. Pro nás je vzdělávání klíčové. Určitě si potřebujeme jasně říct a možná udělat nějaké zásadní změny ve vzdělávání, říct si priority a udělat možná nějaké větší kompetence pro ředitele a učitele a míň státu, průmyslovky a zemědělky a zdravotní, z krajů např. pod ministerstva a konečně duální systém, o kterém tady strašně dlouho mluvíme všichni a nic se neudálo. Já vás jenom poprosím o trpělivost. My určitě takový strategický dokument předložíme. Já i osobně jsem to konzultoval s některými poslanci, s opozicí, s ODS, SPD a další. Ani vlastně nevím, jestli vy máte na starosti vzdělávání. Můžeme vás vzít do party. Předpokládám, že pan ministr potřebuje, aby mu radili všichni, protože vzdělávání je na dlouho. 
A samozřejmě máme velký problém. Nejsou lidi, máme samé vysokoškoláky. To se změnilo. Když já jsem šel na vysokou, tak to bylo celkem těžké. Dneska ten, kdo neudělá vysokou, tak to udělá na soukromé. Problémů tam máme, jako inkluzi. Minule jsem byl v šoku, že dokonce když někdo neudělá maturitu, tak si může stěžovat přes ombudsmanku, a na vládě jsme řešili, že ministerstvo neodpovídá načas. Za našich časů dělal maturitu ředitel školy. Když jsme měli dlouhé vlasy, tak nám dali pět korun, abychom šli k holiči. Když jsme falešně zpívali, tak jsem dostal facku. Nebyla inkluze. Těch blbostí, které my jsme tady zavedli do školství, že financujeme soukromé mateřské, základky, střední, ale už ne vysoké, a vysoké si vlastně určují samy platy, atd. Těch problémů je tam mraky. 
Šel jsem kvůli tomu do Finska, abych to viděl na místě. Na jedno místo učitele ve Finsku je deset zájemců. Nejprestižnější profese je to tam. A oni mají v tom jasno. Dokonce ani nemají inspekci. Nemají. Ve třídě bylo padesát žáků a čtyři učitelky. Dokonce my jsme to i napsali do vize, jaký je úkol školy. Úkol školy je rozpoznat, na co to dítě má nadání. Ale nechci vám tady vykládat své lopatkové teorie a marshmallow bonbon test for university atd. 
Vzdělávání určitě, a my to chceme udělat. A pokud budete u toho, tak budeme jenom rádi. 
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji předsedovi vlády a táži se poslance, chce-li položit předsedovi vlády doplňující otázku. Chce. Prosím. 
Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji za odpověď. Předchozích se ptát nebudu, jsem poslanecnecelý rok, tzn. s vaší vládou, takže se obracím na vaši vládu. Děkuji za závazek, že Národní plán vzdělávání bude předložen, a jestli mohu doplnění toho dotazu, dokdy. Jaký je termín, jaký je výhled, že bude předložen tento plán? 
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Pan premiér bude chtít doplňující odpověď. Prosím. 
Předseda vlády ČR Andrej Babiš: Mohl byste se zeptat pana předsedy ODS Fialy, ten byl ministr školství, co tam vlastně udělal. On se tak angažuje v zahraniční politice. Nevím proč. Měl by se angažovat. Vzdělávání je nejdůležitější pro nás. 
Termín neumím, ale když to vezmeme, že jsme měli osm ministrů a neudělali nic, a já když vám slíbím, že to uděláme, a znovu, počítáme s vámi, když nám něco poradíte, tak se budeme snažit co nejdřív. Ale nechci nic slibovat. Kdybychom to dali příští rok, bylo by to skvělé. Ten končí 31. 12. 2019. Všichni to slyšeli, i Plaga doufejme, ale já mu teď napíšu SMS.