14.07.2018, Mladá fronta DNES, autor: Jakub Pokorný Dominika Hromková

PRAHA Pokud jste právě na dovolené, ať už na vodě, anebo na kole, politika vás v tuhle chvíli určitě nezajímá. Přesto je jeden zákon, který by vás zajímat mohl. 
V současnosti si vodáci a cyklisté nesmějí ani „líznout“ alkoholu. Jenže Češi zákon běžně porušují v sedle kola i na řekách. Policie s oblibou dává oběma skupinám „dýchnout“. Ve Sněmovně však leží návrh, který by vodákům v malých loďkách bez motoru pití povolil. V Senátu je zase novela zákona, která by prolomila nulovou toleranci u cyklistů. 
Zákon benevolentní k vodákům předložil pirátský poslanec Lukáš Bartoň. V horní komořestojí za návrhem skupina senátorů z různých stran. Ze Senátu půjde zákon stejně do Sněmovny. 
MF DNES oslovila přes e–mail nebo telefonicky 177 poslanců z dvou set, jak se k pití na kole a na vodě postaví. A výsledek? Osmdesát osm poslanců je pro pití alkoholu na vodě v rozumné míře. To už je slušná většina. Buďto to sdělili v anketě, anebo se je sice nepodařilo zastihnout, ale pod zákonem jsou podepsaní. 
Naopak jen 34 poslanců výslovně řeklo, že zákon nepodpoří. „Já jako vodák mám názor, že k tomuhle typu zábavy a sportu dvojka vína nebo půllitr piva patří. Dokonce pamatuji, že jeden pivovar, který stojí u vody, vodákům při reklamní akci pivo nabízel,“ říká poslanec Martin Kupka z ODS. Zákon by platil od roku 2019, ale vodáci už mohou slavit (byť ještě ne před plavbou). 
S cyklisty to bude složitější, i když i ti mají malou naději. Pouze 37 poslanců by cyklistům trochu alkoholu povolilo bez výhrad. Dalších několik desítek by to udělalo jen za splnění různých podmínek, například jen na cyklostezkách. 
Zrovna předevčírem policisté kontrolovali vodáky na Ohři. Minulý týden policie zase testovala řidiče šlapadel v Praze na Vltavě. 
Pokračování na str. 4 

Opilý zákon 
Ve Sněmovně a Senátu leží zákony, které by mohly vrátit alkohol na vodu a za řídítka bicyklů. 
Pokračování ze str. 1 
Vodáci se tedy asi napijí, cyklisté spíš ne a pro pořádek je potřeba dodat: Sněmovna v současném složení určitě nesleví ze zákazu pití před jízdou řidičům aut. Na to už se po prvních striktních odpovědích poslanců ani nemělo smysl dál ptát. 
Současný zákon je nastaven velmi přísně a třeba za pití na vodě hrozí pokuta až 100 tisíc korun. 
Jeho autoři zřejmě mysleli hlavně na kapitány velkých lodí, kteří vozí pasažéry a nesou velkou odpovědnost. I poslanci, kteří by pití posádkám nedovolili, se tak kloní alespoň ke snížení maximální pokuty. Dodržování zákona na vodě kromě policistů kontroluje Státní plavební správa, která také vede všechna správní řízení, a hříšníky jí k vyřízení předává i policie. 
Inspektoři se zaměřují hlavně na větší motorové lodě, ale občas zkontrolují i klasické vodáky na kánoi. 
Přesto je přistižených poměrně málo – na to, jak se o pití na vodě pořád mluví. „Letos jsme zatím zjistili čtyři případy,“ uvedla zástupkyně ředitelky Státní plavební správy Katarína Koleničková. 
Za minulou plavební sezonu jich evidují dvaadvacet. Nejčastěji zákon porušovali na jižní Moravě. Na největšího vodáckého opilce pak narazili na Berounce. V krvi mu naměřili 2,18 promile. 
Hodně poslanců včetně třeba Jaroslava Foldyny (ČSSD), který dříve pracoval jako lodník na Labi, bude chtít „vodácký zákon“ ještě poopravit. Ponechali by totiž zákaz na větších tocích, kde by mohl přiopilý rekreant potkat nákladní či výletní loď. Proti tomu zřejmě nikdo protestovat nebude. Nejvíc se jezdí a pije na horní Vltavě, Lužnici a Sázavě. 

Vinařské stezky bez vína 

Návrh týkající se cyklistů má zase největší zastánce mezi moravskými poslanci, kteří dobře znají takzvané „vinařské cyklostezky“. Ty měří dohromady 1 200 kilometrů. Nejdelší z nich spojuje Znojmo s Uherským Hradištěm a starostové je vymysleli tak, aby cyklista zastavil u sklípku, ochutnal víno a jel dál. Když se stezky stavěly, nikoho nenapadlo, že cyklista by vůbec pít alkohol neměl. Jenže policisté s alkoholtestery se na stezkách v poslední době objevují. 
„My jsme tady za evropské peníze nastavěli vinařské cyklostezky a cyklisté se teď na nich mohou na ty sklípky jen dívat,“ diví se lidovecký poslanec Ondřej Benešík, který se ještě nerozhodl definitivně, zda pití cyklistům umožní. 
Podobně to vidí i Jan Řehounek (ANO). „Vinařské cyklostezky mají velkou oblibu. 
Musím se o tom ale nejprve pobavit s odborníky,“ říká. 
Policisté přesnou statistiku cyklistů pod vlivem alkoholu nemají. Vedou si podle mluvčí Evy Kropáčové pouze statistiku takzvaných „ostatních řidičů“. Do ní kromě cyklistů spadají rovněž řidiči tramvají a jezdci na zvířatech. Loni bylo přistiženo 600 těchto „ostatních řidičů“ s alkoholem v krvi. 
Oba návrhy už svoji pouť legislativním procesem zahájily. Senát bude o cyklistech jednat už teď ve středu 18. července. Novela zákona o vnitrozemské plavbě zatím prošla prvním čtením ve Sněmovně a hospodářský výbor ji má na programu 5. září. 
Poslanci původně chtěli zákon schválit tak, aby platil už letos, ale nestihli to. 
Jeho navrhovatelé musí překonat několik překážek. Zaprvé proti jakémukoli návrhu na povolení alkoholu při jízdě ostře vystupuje ministr dopravy Dan Ťok. „Jestli mi to někdo propašuje do zákona, ať mě pak neobviňuje, že nedbám na bezpečnost. Když se na vodě pak něco stane, tak to zase všichni poslanci budou chtít vracet zpátky,“ varuje Ťok. 

„Chuť na pivo v rozumné míře“ 

Premiér Andrej Babiš už dříve řekl, že současný návrh nepodpoří, ale že vláda napíše pro vodáky, lyžaře a cyklisty lepší, neboť „tito lidé mají chuť na pivo v rozumné míře“, jak říká premiér. 
Pak je tu další faktor: současná Sněmovna je nevyzpytelná a poslanci mohou později změnit názor. Skoro sto jich například podepsalo návrh na zřízení kuřáren v hospodách, ale návrh stejně neprošel. 

Jak budou hlasovat 

poslanců bude hlasovat pro toleranci menšího množství alkoholu na vodě. 88 

poslanců se vyslovilo pro nulovou toleranci. Osloveno jich bylo 177. 22 lidí pod vlivem alkoholu eviduje za rok 2017 Státní plavební správa, letos byli zatím čtyři. 

2,18 promile alkoholu měl v době rekordní provinilec přistižený na Berounce 

Anketa Toleroval/a byste alkohol u cyklistů a vodáků? 

Karel Schwarzenberg poslanec, TOP 09 Nechci české řeky plné policajtů. Když se vodák kvůli nadměrnému chlastu utopí, je to jeho problém. Též znám důležitější úkoly pro policajty než kontrolovat lidi na kole. 

Ivan Bartoš poslanec, Piráti Nelíbí se mi ta selektivita. Na vodě zmáčknou policajti hezkou holku a zeptají se jí: Tak co, slečno, pila jste? I tohoto šovinismu jsem byl svědkem. Pokud bych však způsobil nehodu pod vlivem alkoholu, mělo by v zákoně dál zůstat, abych za to nesl odpovědnost. 

Jiří Mihola poslanec, KDU-ČSL V řadě zemí Evropy tolerance k malému množství alkoholu funguje. Nevidím tedy důvod, proč by nefungovala u nás. Je třeba vychovávat k dodržování pravidel odmala, ve škole, v rodině. Pak i obavy ze zneužívání a nedodržování budou liché. Dát si pivo na Vltavě či Lužnici mi přijde normální, v letním vedru příjemné a taky zdravější než pít kolu a další přeslazené nápoje. 

Jan Skopeček poslanec, ODS Je naivní myslet si, že si vodáci nedají na vodě pivo. Zákony, respektive vyhláška, jsou pak masivně porušovány a nemají smysl. Na straně druhé by ale s touto tolerancí jednoho piva měla jít ruku v ruce i odpovědnost. Pokud by například cyklista zavinil nějakou nehodu, nebo si ublížil sám a měl třeba i jen to jedno jediné pivo, měl by hradit veškeré náklady na zdravotní péči a další náklady s nehodou související. 

Zdeněk Ondráček poslanec, KSČM Osobně bych to nezakazoval, ale zakotvil bych v zákoně doporučení a v případě zaviněného jednání to bral jako přitěžující okolnost. A pro případ vzniku zranění bych požadoval nulové vyplácení pojistného a plné krytí všech léčebných výloh. Každý musí být odpovědný za své jednání. 

Zuzana Majerová Zahradníková poslankyně, ODS Zákaz alkoholu v sedle by byl likvidační třeba pro vinařské stezky na jižní Moravě. Nevidím důvod, proč bychom měli dogmaticky zakazovat skleničky na cyklostezkách nebo na vodě. Počítání promile dává smysl v silničním provozu, kde leckterý cyklista i řidič ohrožuje dopravu i ve stavu střízlivém. Deregulaci samozřejmě podpořím.

Anketa Toleroval/a byste alkohol u cyklistů a vodáků? 

Karel Rais poslanec, hnutí ANO Budu proti tolerování jakéhokoli množství alkoholu u vodáků. Do toho přijdou cyklisti a pak – proč nevyhovět třeba i pilotům? Schválením tohoto návrhu by došlo k prolomení stávajícího přístupu ke konzumaci alkoholu účastníků jakéhokoli druhu provozu. 

Jan Čižinský poslanec, KDU-ČSL Trochu se návrhu bojím. Kloním se spíše k nulové toleranci. Uvolnění by mohlo vést k tomu, že se nějaké dítě utopí a pak se zákon bude vracet zpátky. 

Milan Pour poslanec, hnutí ANO Zastávám názor, že pro vodáky, cyklisty, jezdce na koních a řidiče by měla i nadále platit nulová tolerance pro alkohol zjištěný během jízdy. Mám totiž obavu, že pokud bude povolena jakákoliv hranice alkoholu, dojde ke zvýšení počtu nehod se zraněním, či dokonce s úmrtím. Je totiž lékařsky prokázáno, že alkohol nepříznivě ovlivňuje reakce lidí. U řidičů, kteří požili například jedno pivo-ležák nebo dvě deci vína před jízdou, dochází k poruše pohybové koordinace, k mírným problémům s kontrolou rovnováhy, euforii a sníženému úsudku. Nejsem ani příznivcem udělování výjimek například pro vodáky na některých vodních tocích. Pro vodáky však jsem připraven podpořit zmírnění výše pokuty za jízdu pod vlivem alkoholu, která je nepřiměřeně vysoká. 

Leo Luzar poslanec, KSČM Jsem zastáncem nulové tolerance. Pokud však někdo vyžene policisty měřit na cyklostezky cyklisty nebo na řeky vodáky, měl by rezignovat na svou funkci, protože policisté mají určitě důležitější úkoly než buzerovat občany. 

Miloslava Rutová poslankyně, hnutí ANO Pro toleranci bych nebyla. Vodáci pojedou s dětmi a budou ji mít jako z praku. A to nepoznáte, jestli měl půl, nebo jednu a půl promile. 

Vít Kaňkovský poslanec, KDU-ČSL Jako lékař-ortoped a traumatolog se velmi často setkávám s následky úrazů. Měli jsme několik smrťáků na vodě. Proto hlasovat pro toleranci nebudu.