ČT 24, Pořad 90´, 8. 6. 2018

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
——————–
A pokračujeme dál ve vodní Devadesátce. Zdánlivá banalita, ale přitom ve skutečnosti velké politikum. Otázka: Může si vodák na řece dát jedno nebo dvě, tři piva? Je to téma, které rozděluje nejen vodáckou veřejnost, ale jak jsem říkal, také politiky v poslední době. Vláda zaujala k návrhu, který chtěl zmírnit pokuty pro vodáky za alkohol negativní stanovisko. Podle premiéra kabinet připraví vlastní a prý méně přísný návrh.

Kateřina JIROVSKÁ, redaktorka
——————–
Záběry z loňského léta. Policie na dalešické přehradě kontroluje, jestli lidé na člunech a loďkách nejsou opilí. Tento rybář nadýchal kolem 1 promile.

redaktor /srpen 2017/
——————–
Ale na silnici byste si to asi nedovolil.

rybář na dalešické přehradě /srpen 2017/
——————–
Ne, ne, ne, na silnici určitě ne, určitě ne.

Kateřina JIROVSKÁ, redaktorka
——————–
Třeba na Ohři byl alkohol příčinou neštěstí nejméně ve 3 případech za posledních 10 let.

osoba
——————–
Viditelnost je nulová.

Kateřina JIROVSKÁ, redaktorka
——————–
Na horním toku řeky je několik vodáckých půjčoven. S opilými lidmi tu mají své zkušenosti.

Lucie ŠVECOVÁ, půjčovna lodí /červen 2017/
——————–
Opravdu je občas nepříjemné s těmi lidmi nějak se dohadovat, protože bývají občas i agresivní.

Kateřina JIROVSKÁ, redaktorka
——————–
Za pití alkoholu na vodě hrozí pokuta až 100 tisíc. Část poslanců chce pro vodáky zmírnění, jistou podporu ve sněmovně ale návrh nemá.

Lukáš BARTOŇposlanec /Piráti/ /Události, 26. 5. 2018/
——————–
U vodáků u bezmotorových plavidel není tak velké společenské ohrožení, abychom je museli sankcionovat.

osoba
——————–
Kdo chce, tak ať si dá pivo, až sjede tu řeku, je třeba si uvědomit, že to, co je klíčové, je bezpečí.

Kateřina JIROVSKÁ, redaktorka
——————–
Proti se postavila i vláda v demisi, premiér ale změny chce.

Andrej BABIŠ, designovaný premiér /ANO/
——————–
Tito lidi  mají chuť na pivo nebo na nějaké, v nějaké rozumné míře, a proto si myslíme, že to chceme předložit v akceptovatelné formě.

Dan ŤOK, ministr dopravy v demisi /nestr. za ANO/ /Události, 26. 5. 2018/
——————–
Se ukazuje, že opilí vodáci prostě dělají na té vodě, na té vodě problém, takže já jsem proti tomu.

Kateřina JIROVSKÁ, redaktorka
——————–
Nulová tolerance teď platí i na šlapadlech, i když třeba tato čtveřice v Praze na Vltavě to neřešila. Redakce a Kateřina Jirovská, Česká televize.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
——————–
Tak necháme politické debaty politikům. Ani jeden z nich tu s námi ve studiu není. Zamíříme přímo do provozu, protože se námi ve spojení je teď mluvčí jihočeských policistů Jiří Matzner. Dobrý večer přeju.

mjr. Jiří MATZNER, policejní mluvčí, Jihočeský kraj
——————–
Krásný jihočeský večer.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
——————–
Tak prosím tedy prakticky. Rok 2018, vodáci možná popíjející na tocích v jižních Čechách. Jak bude vypadat činnost policistů? Loni to mělo podobu poměrně možná by někdo řekl tvrdé razie, to říkali záchranáři, že to bylo na jejich popud, tak co letos?

mjr. Jiří MATZNER, policejní mluvčí, Jihočeský kraj
——————–
Tak i letos chystáme opatření, kterému říkáme Voda 2018, které poběží po celé republice a my jsme do něho zapojeni. Nicméně priority jsou, jsou jasně dány, zaměříme se především na vůdce motorových plavidel, motorových člunů, skútrů, na velké vodní plochy, jako je orlická přehrada, jako je lipenská přehrada, na velké řeky, samozřejmě budeme reagovat i na viditelně v uvozovkách zpitého vodáka, nicméně takové ty rodiny na lodích, na raftech, nejsou pro letošní rok prioritou, prioritou jsou opravdu lidi, v uvozovkách za motorem, kteří mohou ohrozit účastníky, ostatní účastníky rekreující se na vodní hladině.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
——————–
To skoro vypadá z toho, co říkáte, že ti lidé, kteří si dají nějaký alkohol a nejsou za motorem, tak nemůžou ohrozit ostatní účastníky nebo to chápu špatně?

mjr. Jiří MATZNER, policejní mluvčí, Jihočeský kraj
——————–
To samozřejmě takto úplně není. My budeme překvapivě letos i na místech, kde běžně tyto kontroly neprovádíme, abysme opravdu působili i preventivně a samozřejmě musíme také počítat s nějakou policejní kapacitou, takže prioritou jsou skutečně ty motorové čluny, ale nevylučujeme, že někde nepřekvapíme i vodáky. Protože ty sice nejsou až tak úplně ohrožením ostatních, ale dost často ohrožují život svůj a své posádky, protože každý rok zvlášť na třeba vltavských jezech máme převrácené lodě a většinou vždycky za touto událostí je větší či menší množství alkoholu  u toho, kdo se na řízení lodi podílí.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
——————–
Já si dovolím na vás směřovat jednu z otázek, která nám přišla od diváků. Divák Stanislav ptá se: „S kamarády jezdím často na vodu. A přiznám se teď k činu, jo, sem tam si jedno pivo dáme. To je to fakt takový problém? Někteří pijou i tvrdý alkohol.“ A mě by teď zajímala vaše zkušenost,kolik je takových, kteří si dají to jedno pivo, kolik je takových, kteří si nedají nic a kolik je takových, kteří pijí ten tvrdý alkohol a tím pádem mohou ohrozit asi sami sebe víc než po tom jednom pivu.

mjr. Jiří MATZNER, policejní mluvčí, Jihočeský kraj
——————–
Ve své podstatě nějaká statistika takováto neexistuje …

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
——————–
No, proto se ptám na vaši přímou zkušenost právě.

mjr. Jiří MATZNER, policejní mluvčí, Jihočeský kraj
——————–
Policie se setkává i včetně mé osobní zkušenosti většinou s vodákem, který je pod vlivem alkoholu, když se mu něco nepovede, to znamená, takových vodáků, kteří by opravdu byli ohrožením pro ostatní účastníky, není, není moc, nicméně alarmující je to, že každým rokem přibývají a je to vzhledem i na to, že každý rok se zvyšuje počet vodáků zvlášť třeba na jihočeských řekách.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
——————–
Dobrá. A když se stane tedy, že narazíte na někoho, kdo bude mít skutečně v krvi množství alkoholu odpovídající jednomu, dvěma vypitým pivům, tak co se může stát? To jsou sankce stejné jako v silničním provozu?

mjr. Jiří MATZNER, policejní mluvčí, Jihočeský kraj
——————–
Ve své podstatě divákům bych to mohl přiblížit tak, že pokud by se jednalo o vodáka, jak vy říkáte, s jedním, s dvěma pivy, tak by to pravděpodobně byla rovina přestupků. Pokud by to například byl vůdce motorového člunu, vůdce malého plavidla motorového člunu, který by měl těch piv, dejme tomu, 5, 6, jeho test na alkohol by se přehoupl přes 1 promile v dechu, dala by se použít analogie jako u řidiče motorového vozidla, to znamená, u něho bysme mohli hovořit, zvlášť pokud by se mu povedla nějaká i kolize například s někým dalším o opilství, což znamená o trestném činu.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
——————–
No, ještě možná poslední věc. Alkohol na vodě je skutečně, řekněme, ten největší problém, na co by se policie měla soustřeďovat a na co se soustřeďuje?

mjr. Jiří MATZNER, policejní mluvčí, Jihočeský kraj
——————–
My samozřejmě se tomuto tématu věnujeme každou sezonu, snažíme se i ty místa měnit tak, aby si na nás lidi moc nezvykli a zaměřujeme se tam, kde máme nějaký, problém avizovaný, to znamená, buď víme z minulosti, že tam například vyvádí mladí na motorových skútrech a nebo reagujeme na oznámení lidí, kteří se koupají a nebo rekreují na břehu, že se na té vodní hladině odehrává něco, co by nemělo, takže i tohle to je způsob, jak můžeme reagovat a pak jsou ty naše plánované, bezpečnostní opatření, kdy preventivně prověřujeme jednak vůdce malých plavidel, jejich doklady, jejich ovlivněnost, neovlivněnost alkohol nebo návykovými látkami, ale kontrolujeme i lodě, zda se nejedná o lodě odcizené, ale zabýváme se například při těchto, při této akci i kupříkladu pytláctví.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
——————–
Tak už víme, jak to bude vypadat a řekách v jižních Čechách. Jiří Matzner byl s námi. Mockrát díky a mějte se hezky. Na shledanou.

mjr. Jiří MATZNER, policejní mluvčí, Jihočeský kraj
——————–
Krásný večer.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
——————–
A s námi ve studiu stále zůstává Klára Němcová, ředitelka Státní plavební správy. Opět divácký dotaz, zda lze zákonem definovat bezpečné množství alkoholu k toleranci na vodě.

Klára NĚMCOVÁ ředitelka Státní plavební správy
——————–
Tak to se domnívám ale, že je skutečně dotaz asi i částečně medicínský, jaké je bezpečné množství alkoholu. V tuto chvíli Česká republika zastává tedy nulovou toleranci nejenom na vodě, je to i v jiných dopravních odvětvích, takže musíme vycházet z toho, co je dnes v zákoně, a to je skutečně, že tedy dovoleno není ani to jedno pivo.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
——————–
Mělo by být? Mohlo by být?

Klára NĚMCOVÁ ředitelka Státní plavební správy
——————–
Můj osobní názor, ze zkušenosti, jaké máme, je, že nemělo by být dovoleno, protože vlastně k těm zvýšeným kontrolám tedy vodáků došlo na základě iniciativy Sdružení občanů, ať to byl Český svaz kanoistů nebo Svaz raftařů, kteří tady upozorňovali na nežádoucí situaci, která jaksi na českých řekách panuje, na těch nesledovaných vodních cestách, kde tedy není motorová plavba, protože je potřeba si uvědomit, že skutečně může dojít k ohrožení nejenom toho vůdce samotného, ale může dojít k ohrožení jeho posádky a nebo i tedy posádky jiného raftu, jiné kanoe, kde mohou být malé děti, takže skutečně k tomu ohrožení může, může dojít a je potřeba si také uvědomit, že v dnešní době jsou plavidla bez vlastního strojního pohonu často provozována tam, kde ale je plavba pravidel s vlastním strojním pohonem a pak je potřeba, aby tedy i vůdci těchto plavidel, které bych přirovnala možná k cyklistům nejblířže, prostě pravidla dodržovali.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
——————–
Tak dobrá, když se tedy bavíme o tom konkrétním výkladu pravidel, jak to je třeba s rybáři, protože mě zaujalo jako laika, že to jsou také účastníci plavebního provozu, protože zasahují vlastně svými vlasci, pruty, háčky a tak dále do řeky, ale takže ti si tak nesmějí dát pivo, chápu to dobře? Nebo je to jinak?

Klára NĚMCOVÁ ředitelka Státní plavební správy
——————–
Ne, tak ono jsou účastníci plavebního provozu v tom smyslu, že vykonávají vlastně činnosti, které, činnost, která může jaksi mít dopad pro plavbu jako takovou. Musím se přiznat, že to jsme snad nikdy neřešili, alkohol u rybářů, to jste otevřel možná nové téma, ale

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
——————–
Tak se omlouvám rybářům, protože jim třeba alkohol zakáží skutečně, byť by nemuseli. Tak pardon.

Klára NĚMCOVÁ ředitelka Státní plavební správy
——————–
Musím říct, že v jejich případě se řeší jiné věci, a to je, aby ta jejich rybolovná zařízení, ty vlasce a pruty, skutečně nezasahovaly do plavební dráhy. Tento problém často jaksi je řešen právě na Středním Labi, kde takto natažený vlasec musím říct, že může být i příčinou jaksi úmrtí, protože může skutečně dojít k zranění vůdce plavidla, který tedy by samozřejmě takto natažený vlasec neviděl,. Takže z toho důvodu jsou plavebního provozu a je potřeba také, aby se chovali tledy tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost provozu.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
——————–
To bezesporu, tak uvidíme, zda jsme skutečně teď zákonodárcům dali nějaký motiv k další změně, ale teď skutečně důkaz o tom, že jsem nelhal. Pojďme se podívat, kdo všechno vlastně je účastníkem plavebního provozu.

/ Ukázka /

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
——————–
Tak a teď opět malé množství statistiky. Už jsme to říkali velmi obecně. Přibývá plavidel na českých řekách, tak si pojďme povědět, kolik, jakých a důležitá pravidla pro to, co s sebou vlastně tento hezký koníček obnáší. Opět přichází Kamil Beneš.