23.05.2018,  ceskatelevize.cz

Vláda nepodpoří návrh Pirátů, který ruší pokuty pro vodáky za jízdu pod vlivem alkoholu či například marihuany. 

Ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO) prý nechce rušit nulovou toleranci nikde v dopravě. Navíc se podle něho ukázalo, že vodáci „dělají problém“. Za jízdu „pod vlivem“ hrozí pokuta až 100 tisíc korun, podle Pirátů je ale postih neúčinný. Vláda naopak kývla na návrh, který zavádí povinné sledovací zařízení pro lodě na vnitrozemských plavbách. 
Pod návrh na zrušení pokut se podepsala padesátka poslanců ze všech frakcí vyjma ČSSD. I přes nesouhlasné stanovisko vlády teď míří zákon do parlamentu, který ho může schválit. 
„Dle odhadů až 80 procent vodáků na vodě požívá alkohol, ačkoli v současné době platí za takový přestupek pokuta až 100 tisíc korun. Je vidět, že tato represivní politika je zcela neefektivní,“ kritizoval poslanec Lukáš Bartoň (Piráti). 
Jenomže podle názoru jednotlivých ministerstev může plavba v podnapilosti ohrozit jak bezpečnost popíjejících vodáků, tak jiných lidí. „Jsme stabilně proti tomu, aby se na vodě a kdekoli při dopravě pilo. Tam, kde prorazíme nulovou toleranci pro alkohol v dopravě, tak je to špatně. Ukázalo se, že vodáci dělají na vodě problém,“ komentoval návrh ještě před jednáním kabinetu ministr Ťok. 
Podle ministerstva vnitra by bylo možné uvažovat maximálně o zmírnění dosavadní úpravy v podobě snížení pokuty nebo omezení platnosti na vybrané vodní cesty. 
Podle autorů předlohy má ale změna zákona pouze dekriminalizovat, nikoli plně legalizovat „pití alkoholu na vodě“. V platnosti by zůstalo ustanovení, které policii nebo Státní plavební správě umožňuje zakázat plavbu člověku pod vlivem alkoholu nebo jeho potrestání za ohrožování ostatních. 
Zákon by se netýkal řidičů vodních skútrů nebo posádek motorových člunů – šlo by pouze o malá plavidla, která nepodléhají zápisu do plavebního rejstříku, ani nemají vlastní pohon. Tedy typicky vodácké kánoe či pramice. 
Lodě budou muset mít zařízení pro sledování pohybu 
Babišova vláda v demisi naopak podpořila novelu zákona o vnitrozemské plavbě, která zavádí povinné zařízení pro sledování pohybu pro lodě na českých řekách. Ministerstvo dopravy si od této novinky slibuje zejména zvýšení bezpečnosti na řekách. Opatření by mělo pomoct také v ochraně životního prostředí a ke zvýšení efektivity plavebního provozu. 
Údaje o plavbě mají být vkládány do systému Říční informační služby, který by měl evidovat veškeré potřebné informace o všech plavidlech a jejich cestách. Systém bude součástí celoevropského programu, jehož cílem je spravovat informace o vnitrozemské vodní dopravě v Evropské unii. 
Zatím jsou v Česku monitorovací zařízení využívána jen dobrovolně, mají je například policejní plavidla.